Skip to content

Jouw doelgroep bereiken met influencer marketing? Zo doe je dat!

Leestijd: 5 minuten

Influencer marketing is niet nieuw en is here to stay. Voor degene die het nog niet kennen, influencer marketing is een vorm van marketing waarbij mensen met een groot publiek (influencers) in een bepaalde industrie jouw merk, product of dienst onder de aandacht brengen.

Het belang van influencer marketing wordt alleen maar groter. De markt groeide in de afgelopen vijf jaar met 10 miljard euro. Ook het aantal influencers in Nederland is flink toegenomen.

Nu je weet wat influencer marketing is vraag je je misschien af waarom bedrijven en organisaties zo graag met influencers samenwerken. Daar zitten een paar redenen achter.

Hoge ROI

Opbrengst is natuurlijk belangrijk. 89% van marketeers zegt dat de opbrengst uit influencer marketing vergelijkbaar of hoger is dan dat uit andere marketing kanalen. De gemiddelde ROI is dan ook circa € 6. Voor elke euro die je investeert in influencer marketing krijg je dus gemiddeld zes euro’s terug.

Influencer marketing kan ook een lange tijd na de samenwerking nog flink wat geld opleveren. Een blog of social media post blijft namelijk gewoon vindbaar voor potentiële klanten terwijl kanalen als online advertenties verdwijnen nadat jouw campagne eindigt.

Efficiëntie

Met traditionele marketingvormen besteed je veel geld aan het zoeken naar jouw doelgroep. Vaak eindigt dit in een campagne met een erg groot bereik terwijl slechts een fractie echt behoort tot de mensen waarop je je wil richten.

Influencer marketing is hier een stuk efficiënter in. Voor elke niche is wel een influencer te vinden, hoe klein je doelgroep ook mag zijn. De juiste influencer staat in nauw contact met jouw ideale consument. Zo weet je dus ook zeker dat je de juiste mensen bereikt.

Authenticiteit

Influencers vergroten niet alleen het bereik van jouw merk, maar ze voegen een element van authenticiteit toe. Consumenten kunnen natuurlijk fan zijn van bepaalde merken, maar ze hebben toch geleerd om sceptisch te zijn van bedrijven en de berichten die ze verspreiden.

Berichten van influences worden niet even sceptisch bekeken. Het is één ding om als merk te zeggen “We zijn geweldig”, maar het is een stuk krachtiger wanneer een persoon die jouw doelgroep vertrouwt het zegt. Uit studies blijkt dat 92% van de consumenten eerder een persoon (influencer) dan een merk vertrouwt. Het is daarom ook niet verrassend dat influencer marketing zo goed werkt.

Flexibele kosten

Voor een post van Cristiano Ronaldo moet je misschien enkele tonnen neerleggen, maar gelukkig hoeft dat niet om te beginnen met influencer marketing. Voor elk budget is er een influencer te vinden. Hoeveel een influencer precies vraagt voor hun services hangt af van meerdere factoren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het bereik van de influencer
  • Het kanaal dat ze gebruiken (Instagram, TikTok, etc.)
  • Hoeveel posts je wil en of er foto’s of video’s in moeten
  • Hoeveel moeite het de influencer kost

 Gelukkig is er voor elk bedrijf wel een perfecte influencer te vinden.

Conclusie

Influencer marketing is een steeds harder groeiende trend in marketing waarbij je via influencers jouw ideale doelgroep om een efficiënte manier bereikt. Deze marketingvorm kan toegepast worden in iedere branche, maar we zien dat het vooral bij B2C bedrijven erg succesvol is. Of je nou meer volgers wil op social media of je omzet wil verhogen, influencers kunnen jouw helpen je doel te bereiken.

Wil jij ook samenwerken met een influencer?

Neem contact op!

Geschreven door: Juul Hurkmans

More news